Huomenna sitä sitten on joulu, mutta joulufiilis on kadonnut jonnekin vuosien taakse. Tänään on käyty ostamassa jouluruuat, siivoiltu ja kuusikin on sisällä koristelua odottamassa. Torttujakin on leivottu ja koristelin pipareita, mutta en jaksanut koristella aivan kaikkia niistä - niitä on aina niin paljon. Viime vuonna leivoin kaikki piparit ja koristelin niistä ison osan, joten niitä oli silloin jäljellä vielä pitkän aikaa joulun jälkeenkin...

Tänä vuonna ei ole tullut toivottua kauhean paljon kaikkea, mutta voipahan sitten miettiä, mitä aiemmin on tullut toivottua...  Muistelen ainakin joskus piirtäneeni toivelistani, se olikin varmaan tosi selkeä ja viisas... Joskus pienenä sain ne kaikki neljä Teletappia joululahjaksi ja en kuulemma malttanut avata muita lahjoja. Joskus suurin toiveeni taisi olla sellainen iso paketti jotain tiettyjä koiria ja olin tosi iloinen, kun sain sen. Onhan noita muitakin isoja toiveita ollut silloin, kun olin pienempi.

Joulupukkia meillä ei ole vuosiin tosiaankaan näkynyt. Sinä vuonna, kun olin kuusivuotias, taisi olla eka kerta, kun joulupukki ei tullut - eikä ole sittemminkään tullut. En muista oikeastaan juuri mitään siitä ajasta, kun joulupukki vielä kävi. Joka tapauksessa sen jälkeen, kun pukki ei enää käynyt, on ollut tapana etsiä lahjoja eri puolilta taloa. Kerran ne olivat saunassa.

Jouluun kuuluu ehdottomasti joulukuusi - viime vuosina meillä on ollut oikea kuusi, mutta joskus on ollut ihan vain muovikuusikin. Lisäksi varmaankin siitä asti, kun olin neljännellä luokalla, minulla on ollut huoneessani pieni muovinen joulukuusi, jonka olen koristellut ja joka on saattanut nököttää paikallaan vielä pääsiäisenäkin... Koristelin tänään kyseisen kuusen ja se on jo tippunut kerran lattiallekin.

Sitten ne jouluruuat, joita ei jaksa edes luetella. Riisipuuro aikaisemmin päivällä on tietysti ehdoton. Meidän jouluruuista suosikkejani ovat mm. maksapasteija ja graavilohi ja herkuista tietysti joulutortut ja piparit.

Lahjat avataan yleensä iltapäivällä/illalla, mutta jos olen saanut lahjoja etukäteen, avaan ne jo aamulla. Mutta tämän pidemmittä puheitta taidan häipyä tätä mammuttipostausta kirjoittamasta.