Onhan sitä tässä vuosien varrella ollut erinäisiä harrastuksia. Ekalla luokalla olin jossain kuviskoulussa ja niin ekalla kuin tokallakin luokalla olin koulussa näytelmäkerhossa. Kolmannella luokalla olin jossain sanataideryhmässä, mutta se loppui puolen vuoden jälkeen. Sittemmin olen yrittänyt opetella soittamaan kanteletta, mutta se ei ihan onnistunut. Olen myös pyörinyt joissain kerhojutuissa.

Joka tapauksessa ns. tavalliset ohjatut harrastukset, eli jotkut liikuntajutut ja sellaiset, eivät ole minua varten. En oikein perusta mistään sellaisesta ja tuntuu, että kaikkeen pitäisi olla kilpailuhenkinen. En ole myöskään tippaakaan musikaalinen, joten minkään soittimen soittamistakaan on turha edes ajatella.

Olipa mikäkin harrastus sitten ohjattua tai ei, on ehkä parempi pureutua tämänhetkisiin harrastuksiin. Niitäkin on vähän, mutta en jaksaisikaan harrastaa jotain ohjatusti monta kertaa viikossa.

Yksi tämänhetkinen harrastus on aika selvä: koirajutut. Sen jälkeen, kun Netta tuli tänne, kiinnostukseni koiraharrastuksiin on kasvanut - onhan Nettakin energinen. Ollaankin oltu kahdella pentukurssilla ja yhdellä toko-kurssilla sekä erinäisissä koirajutuissa muutenkin.

Tänä vuonna mennään ekoihin näyttelyihin ja toivottavasti päästään agilityn alkeet-kurssille, kun sellainen sitten jossain alkaa. Tuntuu, että kaikkia koirajuttuja pitää kokeilla - niin näyttelyjuttuja, tokoa kuin agilityäkin.

Koirista olen tykännyt varmaan koko elämäni ja koirakirjojakin on kertynyt. Osaa on tullut lueskeltua enemmän ja osaa vähemmän, mutta hyötyä niistä on monesti. Kesällä meinasi tosin tulla ongelma, kun oli kaksi "Koiran kotilääkäri", joista toinen oli ulkomainen ja toinen kotimainen, ja niissä neuvottiin yksi juttu sitten vielä eri tavalla.

Valokuvaus on myös yksi harrastukseni. Viime syksynä aloitin yhdellä valokuvauskurssilla ja maaliskuussa alkaisi digivalokuvauskurssi, jonne olen myös ilmoittautunut.

Valokuvaus on päässyt kehittymään kohdallani harrastukseksi pikkuhiljaa, eli en ole mitenkään päättänyt että hei, nytpä alan harrastaa valokuvausta. Voin tunnustaa, että silloin, kun sain ensimmäisen kamerani, en voinut sanoa harrastavani valokuvausta. Kohta kaksi vuotta sitten saadun pokkarin ja kesällä saadun järkkärin myötä olen oppinut jotenkin enemmän valokuvauksesta.

Kirjoittamisenkin luokittelisin harrastukseni. Toisinaan kirjoitan koneella paljon ja sitten on taas taukoja, jolloin ei vain huvita kirjoittaa - ja en vain keksi mitään. Ehkä tämä kirjoittamisesta tykkääminen onkin yksi syy tämän blogin olemassaoloon - miksi kirjoittaisin tätä, jos en kirjoittamisesta tykkäisi?

Viimeisenä, muttei vähäisimpänä, lukeminen. Olen lukenut aika paljon siitä asti kun opin lukemaan, enkä osaa määritellä yhtä tiettyä kirjaa, joka olisi ainoa lempparini. On tietysti tiettyjä lempikirjoja, mutta on varmasti vielä paljon hyviä kirjoja, joita en ole lukenut. Pitäisikin mennä kirjastoon etsimään uutta luettavaa ja palauttamaan vanhat lainat.

Siinä sitä sitten oli, varsinaiset harrastukset. Lisäksi kuuntelen musiikkia yleensä koko ajan, kun olen koneella, mutta en luokittelisi sitä harrastukseksi.